اهمیت ازدواج در اسلام

 

امروز می خواهم درباره ازدواج و راهکارهای انتخاب یک همسر خوب  بهتون بگم.ازدواج در جامعه امروزی ما برای هر دو قشر دختر و پسر تبدیل به یک دغدغه شده و لازم است که نسبت به این مسئله توجه زیادی داشته باشیم.  

ازدواج در اسلام به عنوان یک امر مقدس و یک عبادت کم نظیر و در برخی موارد به عنوان واجب شرعی به شمار امده است..در اسلام هیچ بنایی محبوبتر از ازدواج نیست.دو رکعت نماز شخص ازدواج کرده برتر از از هفتاد رکعت نماز انسان مجرد است.

شخصی به نام عکاف به محضر پیامبر آمد.حضرت از او پرسید: آیا ازدواج کرده ای؟وقتی وی به رغم اینکه از نظر توانایی مالی مشکلی نداشت،پاسخ منفی داد،پیامبر به او فرمود:ازدواج کن وگرنه از زمره گناهکاران به شمار می آیی.بالاتر آنکه ترک ازدواج ملازم برادری با شیطان دانسته شده است.روایت مشهوری از پیامبر آمده است که:(( ازدواج سنت من است هرکه از سنت من اعراض کند از من نیست)).در روایت آمده است جوانی که در آغاز جوانی اش ازدواج کند،شیطان را نسبت به دوسوم دینش ناامید کرده است.

پیامبر اکرم به جوانان فرموده اند:ای جوانان،هر کدام که می توانید،ازدواج کنید;زیرا ازدواج موجب غفت چشم و پاکدامنی می شود  و هرکس که امکان ازدواج ندارد،برای فرونشاندن آتش شهوت خود،روزه بگیرد.  

امام صادق (ع) فرموده اند:کسی که به سبب ترس از فقر ازدواج نکند،نسبت به خداوند بد گمان است. 

امام صادق(ع) فرموده اند شخصی نزد پیامبر اکرم آمد و از فقر و تنگدستی نالید.پیامبر به او فرمود:ازدواج کن.آن شخص ازدواج کرد و پس از مدتی وضع زندگی او رو به بهبودی نهاد. 

 

ارزش واسطه ازدواج شدن... 

یکی از وظایف اجتماعی مسلمانان این است که وسایل ازدواج جوانان را فراهم سازند و آنان را در این امر مهم یاری دهند. 

امیر مومنان (ع) می فرمایند: برترین واسطه گری ها واسطه گری در امر ازدواج است. 

امام صادق (ع) می فرماید:کسی که وسایل ازدواج را برای شخصی فراهم کند،در روز قیامت مورد توجه خاص خداوند قرار میگیرد. 

 

شرایط انتخاب همسر خوب...سه شرط هست که خیلی مهم هستند،این سه شرط عبارتند از:اصالت خانوادگی ، تقوا و دین داری و اخلاق نیک. 

 

اصالت خانوادگی... 

یکی از مهمترین شرایط همسر خوب اصالت خانوادگی است.جوانان باید بدانند دختران یا پسرانی که دارای خانواده اصیل نیستند  چندان قابل اعتماد نخواهند بود.اصالت خانوادگی به معنای پول دار بودن یا دارای پست و مقام بودن نیست.اصالت خانودگی یعنی متقی و پارسا بودن خانواده است;یعنی متدین بودن پدر و مادر. 

پیامبر اکرم(ص) به شدت از ازدواج با دختران زیبایی که شرافت خانوادگی ندارند بر حذر داشته و می فرماید:ای مردم،از گیاهان سبز و خرمی که در مزبله رشد کرده اند بپرهیزید!گفتند:ای رسول خدا،منظور از مزبله چیست؟در پاسخ فرمود:دختر زیبایی که در خانواده ای بد رشد کرده باشد. 

پس اصالت و شرافت خانوادگی هر دو طرف بسیار مهم است.  

تقوا و تدین... 

دختران و پسران جوان باید بدانند که کسی که نسبت به دستورات خدا بی اعتنا باشد در برابر همسرش هم بی اعتنا خواد بود و ارزشی برای او قائل نخواهد شد.کسی که حاضر نباشد شکر نعمت خدا را به جا بیاورد و نماز های روزانه را به جا نیاورد، چگونه می تواند قدردان زحمات و تلاش های همسرش باشد.پس باید در ازدواج هم دست کم به کمترین درجه تقوا یعنی انجام واجبات و ترک محرمات اهتمام جدی ورزد. 

قرآن می فرماید:بهترین و بزرگوارترین شما پارساترین شما است. 

امام صادق(ع) فرموده اند:اگر کسی به دلیل زیبایی یا ثروت با یک زن ازدواج کند،خداوند او را به همان ها واگذار می کند.اما اگر  معیار او در انتخاب همسرش ،دین باشد،خداوند زیبایی و ثروت را نیز به او عطا  می کند. 

مردی به محضر امام حسن(ع) آمد و عرض کرد دختری دارم که زمان ازدواجش فرارسیده است.او را به چه کسی بدهم؟امام حسن(ع) فرمود:کسی که تقوای الهی دارد. 

پیامبر اکرم(ص) فرموده اند:کسی که دختر خود را به ازدواج فاسق درآورد،رابطه نسبی خود را با او بریده است. 

 

اخلاق نیک... 

سومین شرط مهم همسر خوب،خوش اخلاق بودن است.همسر خوب کسی است آراسته به فضایل اخلاقی باشد.کسی در نامه ای از امام رضا (ع) پرسید:یکی از اقوام من به خواستگاری دخترم آمده است،اما قدری بد اخلاق است.امام رضا (ع) در پاسخ به او نوشت:اگر بد اخلاق است ، دختر خود را به او نده.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :